Conditori La Glace

Jeg har i juletiden flere gange lagt vejen forbi La Glace for at se resultatet af mit arbejde med at renovere og udvide konditoriet, inde som ude. Jeg nyder at se travlheden, ligesom køerne vidner om, at kunderne fortsat holder af stedet og dets produkter. Selvfølgelig er æstetik og arkitektur i højsædet, når jeg påtager mig en opgave, men man må også holde sig for øje, at ikke kun bygherren skal være tilfreds, det skal kunderne også. Ofte renoverer og ombygger man jo for at videreudvikle sin eksisterende forretning, og derfor er det også vigtigt, at resultatet af arbejdet giver gode kundeoplevelser. For mig er det hele essensen af design- og renoveringsprojektet, som vi startede på i begyndelsen af 2015 og afsluttede til La Glace’s 145 års jubilæum den 8. oktober.

Det var med en vis ærefrygt, at jeg påtog mig opgaven med at redesigne, udvide og renovere københavnerklenodiet La Glace. Når man går i gang med sådan en opgave, er det helt afgørende, at sommerfuglestøvet, der giver sådan et sted sin magi, ikke forsvinder.  Derfor startede projektet også med en grundig undersøgelse af stedets historie, kortlægning af den særlige ånd på stedet samt kravene til nye funktioner. Sammen med bygherre, dykkede vi ned i de gamle arkiver og fandt inspirerende tegninger og gamle fotografier fra konditoriets historie. La Glace har løbende bygget om og tilpasset sig arkitektoniske stilarter alt efter tiden og dens mode. Det klassicistiske interiør fra slutningen af 1800-tallet er den periode, man i dag forbinder med det klassiske La Glace, og derfor tog vi udgangspunkt i den del af La Glace, da vi skulle designe det nye. Stilen er blevet rendyrket, og detaljer og ornamentik fra det gamle interiør er videreført i de nye afdelinger. En ting er interiøret, en anden vigtig udfordring var disponeringen af de nye kvadratmeter på den mest hensigtsmæssige måde, for at sikre høj funktionalitet og arkitektonisk kvalitet i de nye rumligheder. Analyser af personalets arbejdsgange og kundernes flow, dannede grundlag for planløsningen, som fungerer optimalt i de kompakte rammer.

Resultatet kommer både personale og gæster til gode. Medarbejderne har fået bedre arbejdsforhold, da der er kommet mere plads mellem bordene, og gæsterne kan derfor serviceres bedre. Gennembrydningerne i etageadskillelsen har bundet de to etager sammen på en måde, så der både er skabt spændende rumlige kvaliteter og interaktion mellem funktionerne på de enkelte etager. Duften af nybagte vaniljekranse kan sammen med liflig snak sprede sig i hele konditoriet, og skabe en stemning, som man kun finder i La Glace.  

Foto © Conditori La Glace

En legendes genfødsel

Det legendariske luksushotel, Hotel d'Angleterre på Kongens Nytorv i København, gennemgik fra 2011-13 danmarkshistoriens største hotelrenoveringsprojekt. Hotellet har i sin mere end 260-årige levetid gennemgået en lang række om- og tilbygninger, og opnåede sit nuværende udseende i starten af 1900-tallet. 100 år senere, under ledelse af arkitekt Anna Maria Indrio fra C.F. Møller, var jeg en del af rådgiverteamet, der førte "den hvide dame" tilbage til sin ledende position i Nordeuropa. Mit fokus var på designudvikling, detaljering og overordnet projektkoordinering for eksteriør samt væsentlige interiørelementer, som blev realiseret i tæt samarbejde med bygherre.

Facaden har efter renoveringen fået mere karakter med mørkegrønne vinduer, terrassedøre og porte og en køligere lys facadefarve. Gårdrummet over Palmehaven har fået ny identitet med nye altaner og udsyn til et nyt mansardtag. Stueetagen har øget sin transparens via elegant profilerede stålpartier i store formater. Historisk interiør som hovedtrappe, saloner og sale er nænsomt renoveret, for at opretholde de karakteristiske genkendelige træk for dem, hvor D'Angleterre er deres "home away from home". Et klassisk internationalt palæudtryk med moderne undertoner præger værelser og suiter. Korridorer, restaurant og øvrige fællesarealer er holdt i hvide og grålige toner, som kontrast til elementer af røget eg, sort marmor og varme metaller.

En legende er genfødt, og et helt særligt renoveringsprojekt står tilbage efter en lærerig rejse.

Foto © Hotel d'Angleterre & Heidi Lerkenfeldt

Herskabslejlighed anno 2015

En historisk herskabslejlighed har gennemgået en gennemgribende transformation igennem de sidste 3 måneder. Oprindelige detaljer er blevet nænsomt renoveret og elementer fra tidligere renoveringer, i den over 100 år gamle lejlighed, er fjernet og erstattet af nye løsninger med respekt for stedets ånd og materialer.

Foto © Henrik Kjær Christiansen

Hotel Memmo Alfama, Lissabon

Jeg har kun haft en uges sommerferie pga. travlhed på kontoret. For at råde bod på det har jeg lagt lidt oplevelser ind i kalender til senere på året. En veninde fra Portugal har anbefalet et nyt og originalt hotel, beliggende i den gamle bydel Alfama, i hendes hjemby Lissabon. Min mand og jeg har nu booket et ophold i slutningen oktober og ved at nærstudere hotellets hjemmeside, har jeg fået følgende, og ret overbevisende, indtryk af stedet.

Hotellet Memmo Alfama åbnede i 2013, og er indrettet bag de gamle facader fra byhuse fra slutningen af 1800-tallet samt i en ny tilbygning. Interiøret benytter kun få elementer fra de historiske rammer, som skaber kontrast til de nye elementer. Udtrykket er lyst og minimalistisk, og møblerne har en fin kombination af enkel råhed og skulpturelle former, bl.a fra danske Fritz Hansen. Overordnet fremstår hotellets arkitektur og interiør som en vellykket blanding af tradition og fornyelse. En særlig besked til børnefamilierne; I må desværre vente med at medbringe ungerne, til der er over 16 år - en detalje som skulle sikre mod børneskrig ved poolen, men måske ikke mod ”vandbomber”.

Fortsættelse følger efter besøget! 

Foto © Hotel Memmo Alfama

Grå & gyldne toner

Et nyt renoveringsprojekt er i støbeskeen. En klassisk herskabslejlighed er ved at gennemgå en større transformation, hvor tidligere tiders detaljerigdom og kvaliteter i materialer bliver genfundet og opdateret. Jeg har samlet lidt inspiration fra projektet, som i den nærmeste fremtid vil blive afsløret her på siden. Jeg håber projektet skaber inspiration med sine kombinationer af moderne og klassisk i en grå farvepalet, som møder gyldne toner fra bl.a. messing, egetræsparketgulve og lys naturlæder.

1. Campas Direction-skrivebord af Jean Prouvé, Vitra 2. Tæppe model Butterfly fra Nanimarquina 3. Vase fra The Architects Choice, model Bambola i sort 4. Gio Pontis Superleggera-stol fra Cassina 5. Arabescato Carrara marmor 6. Pouf capitonné fra De Padova 7. Carlo Scarpa-lampe for Venini 8. Kontorstol af Arne Jacobsen, model 3217 fra Fritz Hansen 9. Bordlampe model Chipperfield w102 fra Wästberg 10. Grå toner NCS S1500-N/S5000-N

1. Campas Direction-skrivebord af Jean Prouvé, Vitra 2. Tæppe model Butterfly fra Nanimarquina 3. Vase fra The Architects Choice, model Bambola i sort 4. Gio Pontis Superleggera-stol fra Cassina 5. Arabescato Carrara marmor 6. Pouf capitonné fra De Padova 7. Carlo Scarpa-lampe for Venini 8. Kontorstol af Arne Jacobsen, model 3217 fra Fritz Hansen 9. Bordlampe model Chipperfield w102 fra Wästberg 10. Grå toner NCS S1500-N/S5000-N

Givenchy på Avenue Montaigne

Netop hjemvendt fra Paris hvor jeg bl.a. kiggede forbi Joseph Dirand seneste projekt på Avenue Montaigne, hvor han har flere butiksindretninger på samvittigheden. Projektet er resultatet af et tæt samarbejde mellem Joseph Dirand og Givenchys kreative direktør, Riccardo Tisci.

I forhold til mange andre projektet af Joseph Dirand, har han her valgt at lade stedets eksisterende rustikke lofter blive og give dem en dominerende og vigtig rolle i projektet. Loftet stammer fra den bagerforretning, der oprindelig lå i stueetagen helt frem til 1980-erne og for de to kreative skabere, må opdagelsen af loftet have været et sandt scoop. Det stramme klassiske og velkendte monokrome Dirand-interiør får smukt modspil i det rå loft. Når man fokuserer på det øvrige interiør, opdager man hvordan kontrasterne dyrkes i samtlige overflader. Breccia Verde Carrara-marmoren på gulvet møder det polerede stål, den gyldne messing og den sorte lak med forskellige glanstrin på inventaret. Samtidig møder de massive egetræsparketgulve den grå vulkanske sten, Ceppo på væggene som suppleres med paneler af kraftig grå filt. En raffineret detalje ses i mødet mellem væggene og det originale loft. Her er der monteret en spejlbort på væggenes øverste del, der får loftet til at virke uendeligt og svævende.  

Interiøret har en meget høj finish og detaljeringsgrad, og det virkede som om personalet var meget tilfredse med deres nye opgivelser. Som kunde oplever man en spændende sekvens af velproportionerede rumligheder med varierende materialer og med gode displaymuligheder af Givenchys produkter. Et yderst vellykket projekt fra Dirand & Tisci.

The-Architects-Choice-Givenchy-Paris-Joseph-Dirand-02.jpg

Foto © Givenchy

En særlig baggård i Geneve

Er netop hjemvendt fra en inspirerende rundrejse i Schweiz med fokus på moderne arkitektur. I Geneve stødte jeg på dette fascinerende gård- og trapperum set fra et boligbyggeri af Sergison Bates Architects. Jeg har jo en svaghed for moderne arkitektur, når den formår at tilpasse sig historiske omgivelser på en underspillet og samtidig kontrastfuld måde. Det sker i dette projekt, som er præget af en helt særlig stemning, som man måske skal være en lidt nørdet arkitekt som mig, for at kunne se skønheden i?  

Læs mere om projektet her: www.sergisonbates.co.uk

Foto © Henrik Kjær Christiansen

Das Stue i Berlin

At Berlins nye luksus boutique-hotel hedder Das Stue, altså Stuen på dansk, er ikke noget tilfælde. Den historiske bygning fra 1938-40 var nemlig oprindeligt den danske ambassade, dog kun frem til 1943, men forblev på  danske hænder frem til 1978. Navnet er samtidig rammende for den amosfære der præger stedet, som har en hyggelig statelig stemning, idet det er lykkedes at forene den nyklassisistiske arkitektur med et kontrastfuldt moderne og mere afslappet interiør. Bygningen er tegnet af arkitekt Johann Emil Schmidt, som også har tegnet Berlins førende stormagasin KaDeWe.

Hotellet er beliggende i det gamle ambassadekvarter ved Tiergarten i nærheden af de nordiske ambassader. Flere af de 79 værelser og suiter, som varierer i størrelse fra 20-390 m², har direkte udsigt mod parken. Desværre er værelsernes indretning af spanske LVG arquitectura ikke så stilsikre, som fællesarealerne af interiørdesigner Patricia Urquiola, hvor særligt foyeren, restauranten Cinco og bibliotektet skal fremhæves. Den store kunstsamling som hotellets ejer råder over, er blev en vigtig del af indretningen i hele huset, og så benytter Das Stue samtidig de skønne vaser fra GUAXS.

Se mere på www.das-stue.com

The-Architects-Choice-Das-Stue-Berlin-03.jpg
The-Architects-Choice-Das-Stue-Berlin-04.jpg

Foto © Das Stue

Sammlung Boros - en kunstsamlers private bunker

I 1942 blev Reichsbahnbunker Friedrichstraße opført i Berlin og benyttet som tilflugtssted under byens bombeangreb fra de Allierede. I tiden efter 2. Verdenskrig havde bunkeren en omtumlet tilværelse, og blev bl.a.brugt som banan-lager, diskotek og senest udstillingssted, indtil Christian Boros køber den i 2003. Reklamemanden gik i gang med en gennemgribende transformation fra nedslidt bunker til rammen for sin private kunstsamling og bolig med hjælp fra arkitektfirmaet Realarchitektur. Selvom renoveringen af bunkeren har været omfattende, er den udført med stor respekt for den særlige stemningsfulde betonstruktur. Kun få steder er de tykke dæk og vægge fjernet, for at skabe fleksible udstillingsrum. Den imponerende højloftede penthouselejlighed med omkransende terrasse, er inspireret af værker af arkitekterne Tadao Ando og Mies van der Rohe. Fremvisning af kunstsamlingen, som rummer værker fra 1990 og frem, kan arrangeres via hjemmesiden, hvor det også er muligt at læse mere om den aktuelle udstilling. www.sammlung-boros.de

IMG_0223.JPG
The-Architects-Choice-Sammlung-Boros-01.jpg
The-Architects-Choice-Sammlung-Boros-02.jpg
The-Architects-Choice-Sammlung-Boros-03.jpg
IMG_0227.JPG
IMG_0207.JPG
IMG_0208.PNG

Foto © Realarchitektur & www

David Shrigley og India Mahdavi indtager Sketch i London

Institutionen Sketch i London har netop åbnet deres gallery restaurant med hele 239 værker af den engelske kunstner David Shrigley, som vi kender herhjemme fra Galleri Nicolai Wallner. Interiøret er skabt af India Mahdavi, som i dag har eget kontor i Paris, og som inden arbejdede syv år for Christian Liaigre som kunstnerisk leder. Hun er kendt for sine utallige interiørprojekter for private kunder, for Claridges i London og hende seneste samarbejde med Joseph Dirand på hotellet L'Apogée Courchevel, som du kan læse mere om her på bloggen.

De to kunstneres arbejder er efter min mening perfekt forenet i dette projekt. Shrigleys originale naive stregtegninger, som har en god blanding af humor og alvor, taler smukt sammen med Mahdavis univers, som både rummer klassiske og feminine elementer, men også noget moderne og sprælsk. Bestil bord via www.sketch.uk.com  

The-Architects-Choice-Sketch-David-Shrigley-01.jpg

Foto © Sketch

Grand Hotel i Milano

Det legendariske luksushotel kunne sidste år fejre 150 års jubilæum. Det blev markeret med en gennemgribende renovering, som med respekt for stedets oprindelige arkitektur og interiør, har ført Grand Hotel de et Milan tilbage i toppen af prestigefyldte hoteller. Bertazzoni-familien, som igennem tre generationer har ejet hotellet, hyrede det lokale Dimore Studio med stifterne Emiliano Salci og Britt Moran i front, til at stå for renoveringen. De har efter min menig formået på bedste vis, at blande eksisterende møbler og interiør med nyt, så det giver et originalt og nutidigt udtryk med gode referencer til stedet historie. Læs mere på www.grandhoteletdemilan.it

Foto © Dimore Studio & Grand Hotel et de Milan

L'Apogée Courchevel af Joseph Dirand & India Mahdavi

I december 2013 åbnede det 5-stjernede L' Apogee Courchevel i de franske Alper. Projektet er efter min mening en overbevisende kombination af det bedste, som fransk kultur og natur kan præsterer. Stedet må være det ultimative valg for det segment, der tiltrækkes af sublim moderne æstetik, lækker gourmet, velvære og selvfølgelig gode sneklædte pister.

L' Apogee Courchevel har 53 rummelige suiter og værelser, én penthouse-suite og en 5-stjernet skihytte/chelet. Maden er kokken Franck Feriutti ansvarlig for i de forskellige afslappede restauranter og barer. Spa med jacuzzi, indendørs swimmingpool, fem behandlingsrum og frisør dækker gæsternes behov for velvære og afslapning.

Arkitekt Joseph Dirand, som blandt andet er kendt for Balmains boutique, restaurant Monsieur Bleu i Paris samt Cholé's nye koncept, har sammen med interiørdesigner India Mahdavi tegnet samtlige møbler og interiørs lige fra værelser til restauranter, til det private chalet og stolene ved pejsen. De har skabt et elegant og moderne design, der samtidigt er blødt, behageligt og hjemligt. Selvom deres stilarter er forskellige, har de sammen formået at skabe ét udtryk for hotellet, som familier kan vende tilbage til i generationer.

Bestil et ophold og læs mere på www.lapogeecourchevel.com

The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_01.jpg
The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_03.jpg
The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_06.jpg
The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_05.jpg
The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_08.jpg
The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_15.jpg
The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_12.jpg
The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_14.jpg
The-Architects-Choice-Lapogee-Courchevel_10.jpg

Foto © L'Apogée Courchevel 

Skolen med Københavns bedste udsigt

Den Kongelige Teaters Balletskole på Kongens Nytorv må uden tvivl ha' en af de bedste udsigter i København, ja måske endda i Danmark! Jeg besøgte skolen en kold februar-dag og blev total bjergtaget af udsigten fra prøvesalene og legepladsen på 9. sal. Det er ikke så mærkeligt, at det miljø skaber talenter i verdensklasse!

The-Architects-Choice-Balletskolen-Stærekassen-05-Web.jpg
The-Architects-Choice-Balletskolen-Stærekassen-01-Web.jpg
The-Architects-Choice-Balletskolen-Stærekassen-02-web.jpg
The-Architects-Choice-Balletskolen-Stærekassen-03-Web.jpg

Fotograf © Henrik Kjær Christiansen

Interiør af Dimore Studio

Amerikaneren Britt Moran og italieneren Emiliano Salci er duoen bag Dimore Studio, som har base i Milano. De to herrer, som har en fortid som art directors og grafiske designere, mødte hinanden på et hotel-projekt i Shanghai og har siden udarbejdet på en række internationale interiør-projektet. Dimore Studio har en helt enestående evne for at skabe stemningsfulde interiørs, som formår at blande et moderne formsprog med antikke og rustikke elementer, så de sammen fremstår unikke og tidsløse. Dimore Studio mestre ikke blot kombinationen af form, og deres farvesammensætninger og mix af strukturer i overflader og materialer er inspirerende og gennemførte.

Mit første møde med Dimore Studio var i Paris i 2012, da de havde indrettet en stemningsfuld hall og et arbejdsværelse i Artcurials palæ, sammen med bl.a. Joseph Dirand og Pierre Yovanovitch, som del i en AD interieurs-udstilling. Et fantastisk udstillingskoncept som jeg vil fortælle om senere på bloggen. Billederne er bl.a. fra parrets private lejlighed og kontor i Milano, som konstant er under forandring og bliver flittigt brugt som lokation i produktkampagner for div. producenter som bl.a. Flexform og BB.

Dimore Studio er udnævnt til Designers Of The Year 2014 på Maison & Objet-messen i Paris og afslører i deres videointerview, at de i øjeblikket arbejder på et projekt i København. Det bliver spændende at se, hvem der har allieret sig med det talentfulde makkerpar?

The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Brera-01.jpg
The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Solferino-01.jpg
The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Solferino-05.jpg
The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Brera-03.jpg
The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Solferino-02.jpg
The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Solferino-04.jpg
The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Brera-04.jpg
The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Brera-02.jpg
The-Architects-Choice-Dimore-Studio-Solferino-03.jpg

Foto © Dimore Studio

Marmorkirkens univers & historie

For mig er Marmorkirken eller Frederiks kirke, som er det oprindelig navn, helt særegen i København. Det skyldes ikke kun bygningens lange historiske tilblivelsesproces og kontekst, men også det betagende og stoflige indre kirkerum. Oplev bl.a. passagen langs rotundens tykke ydermur, hvor vinduesåbningerne, poetisk som i et Hammershøi-motiv, lader lyset flyde ind på den gråbrogede norske Gjellebæk-marmor, som har lagt navn til kirken. Kontrasterne mellem de forholdsvis enkle vægflader med nicher og små fremspring i den patinerede natursten, og de mere detaljerede elementer som orglet, altertavlen og loftdekorationerne med ædle overflader i messing, bemalede motiver og forgyldninger, er effektfulde og underspillede elegante.

Hele 145 år skulle det tag at realisere Frederik den femtes kirke i hans imponerende og bekostelige nye bydel, Frederiksstaden. Bydelen skulle have et samlende midtpunkt og arkitekten Nicolai Eigtved tegnede for kongen, det oprindelige udkast til kirken omkring 1740, der var tænkt langt mere pompøs end den nuværende version. 

I 1749 blev grundstenen lagt og efter Eigtveds død i 1754 overtog arkitekten Nicolai-Henri Jardin ansvaret og reviderede projektet. Arbejdet skred langsomt frem, hæmmet af sparsomme bevillinger, for til sidst at standse efter ordre fra Christian den syvendes kabinetsminister Struense i 1770. Først i slutningen af det 19. århundrede fuldførtes byggeriet. Tietgen havde i 1870erne købt ruinen og de tilstødende grunde for derefter at lade professor og arkitekt Ferdinand Meldahl udarbejde et nyt udkast og fuldføre den kirke, der blev indviet den 19. august 1894.

The-Architects-Choice-Marmorkirken07_Web.jpg
The-Architects-Choice-Marmorkirken12_Web.jpg
The-Architects-Choice-Marmorkirken14_Web.jpg
The-Architects-Choice-Marmorkirken16_Web.jpg
The-Architects-Choice-Marmorkirken13_Web.jpg
The-Architects-Choice-Marmorkirken11_Web.jpg
The-Architects-Choice-Marmorkirken17_Web.jpg

Fotograf © Henrik Kjær Christiansen & arkivfoto

BozarthFornell Architects

Når jeg udvælger emner til min blog, repræsenterer projekterne for det meste et interessant møde mellem to modsætninger i form af f.eks. materialer, fysisk form eller historisk byggestil. Kontrasterne i et projekt, som skaber spændinger og giver det liv og kant, kan løses på mange niveauer og med forskellig styrke.

Arkitekten og møbelsnedkeren Andreas Bozarth Fornell fra Stockholm arbejder i et moderne og enkelt univers med brug af rene linjer og former, og mestrer at skabe smagfulde kontraster med udgangspunkt i materialer, farver og strukturer.

Han startede eget kontor i 2010 og er kendt for sine butikskoncepter for svenske Acne, herunder også forretningen i København. Senest er franske Sandro kommet på kundelisten. Læs mere om BozarthFornell Architects på http://bozarthfornell.com

The-Architects-Choice-Bozarthfornell- Architects-01.jpg
The-Architects-Choice-Bozarthfornell- Architects-09.jpg
The-Architects-Choice-Bozarthfornell- Architects-06.jpg
The-Architects-Choice-Bozarthfornell- Architects-02.jpg
The-Architects-Choice-Bozarthfornell- Architects-03.jpg
The-Architects-Choice-Bozarthfornell- Architects-05.jpg
The-Architects-Choice-Bozarthfornell- Architects-07.jpg
The-Architects-Choice-Bozarthfornell- Architects-08.jpg

Foto © Bozarthfornell Architects

St. Moritz Kirken i Augsburg efter John Pawson

30 km. nordvest for München ligger byen Augsburg. Som mange tyske byer under 2. Verdenskrig led den skæbnen at blive sønderbombet af De Allierede. Kirken St. Moritz har en historie der går over 1000 år tilbage i tiden og har gennemgået en lang række af transformationer. Se de gamle arkivbilleder, som viser rummet i hovedskibet før og efter bombningen.

Nu har den britiske arkitekt John Pawson for alvor "ryddet op" og gennemført et renoveringsprojekt, der har taget udgangspunkt i de oprindelige rumligheder, som nu fremstår i deres reneste form med nyt inventar, som smukt understøtter det enkle udtryk. Det er et meget radikalt og modigt projekt, som menighedsrådet har realiseret. Resultatet er efter min mening meget vellykket. De oprindelige rumligheder skaber en direkte forbindelse til fortiden sammen med de religiøse og historiske elementer. Nye som gamle elementer kommer mere i fokus i de enkle rammer, som signalerer en ny æra i kirkens historie.

The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-01.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-06.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-03.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-04.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-14.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-02.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-08.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-15.jpg

Fotograf © Gilbert Mccarragher

The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-10.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-11.jpg
The-Architects-Choice-john-pawson-st-moritz-church-12.jpg

Foto © Arkivbilleder

Eric Schmitt

Franskmanden Eric Schmitt er født i 1955 i Toulouse og flyttede siden til Paris. I 1997 forlod han metropolen med sin familie for at flytte til landet ved de smukke Fontainebleau skove, hvor han samtidig etablerede sit atelier.

"Jeg kan opsummere mit arbejde som følge af den arkitekt jeg aldrig vil være, billedhuggeren jeg næsten blev og designeren jeg ikke er" Sådan beskriver Eric Schmitt sine intentioner med de mange arbejder, som rummer en lang række eksklusive objekter, møbler, belysning og arkitektoniske projekter i form af bl.a. trapper og pejse samt mindre landskabsopgaver. Han følger den klassiske franske tradition med dekorativ kunst i et moderne elegant udtryk med brug af klassiske materialer i sublim forarbejdning.  Hans nummererede objekter sælges i gallerier eller skabes på bestilling.  

Mit kendskab til Eric Schmitt kommer fra hans lange samarbejde med kollegaen Christian Liaigre, hvor han har skabt unikke møbler og detaljer. Jeg har udvalgt en række arbejder, som efter min mening repræsenterer hans originale formgivning, materialevalg og spændvidde i udtryk. Hans brug af patineret bronze og jern samt natursten er uovertruffen!  Se mere på http://www.ericschmitt.com

The-Architects-Choice-Eric-Schmitt-blog1.jpg
The-Architects-Choice-Eric-Schmitt-blog2.jpg
The-Architects-Choice-Eric-Schmitt-blog4.jpg
The-Architects-Choice-Eric-Schmitt-blog3.jpg

Foto © Eric Schmitt

Caruso St John renoverer Tate Britain

Den engelsk/schweiziske tegnestue Caruso St Johns ombygning og renovering af Tate Britain er netop blevet afsløret. Projektet omfatter en ny vindeltrappe i en smuk rotunde, offentlige undervisnings-og eventrum i underetagen og nye faciliteter til Tate-medlemmer på øverste etage. Den første fase af projektet der fokuserede på restaureringen af gallerierne i den såkaldte South East Quadrant, åbnede i maj 2013.

Arkitekterne har mesterligt "ryddet op" i de eksisterende rumligheder og tilføjet nye elementer og rum i et moderne formsprog, som skaber en smuk kontrast til Museets oprindelige arkitektur. I forhold til andre arkitekter som f.eks. David Chipperfield og John Pawson, som arbejder ud fra en lignende filosofi, er Adam Caruso, Peter St John og Rod Heyes ikke bange for at benytte sig at ornamentik og detaljer, som har stærke referencer til eksisterende bygningsdele og dekoration. Dette er efter min mening en af deres særlige kvaliteter, som kendetegner dette og andre af deres karakteristiske projekter.

Nyd billederne af en af mine favorit arkitekturfotografer, den schweizisk/fransk-fødte Hélène Binet, og husk det er gratis at besøge museet. Læs mere om Tate her http://www.tate.org.uk/

The Architects Choice_critical-round-up-tate-britain-renovation-caruso-st-john_02_lower_level_rotunda_-c-_helene_binet.jpg
The Architects Choice_critical-round-up-tate-britain-renovation-caruso-st-john_01_principal_level_rotunda_-c-_helene_binet.jpg
The Architects Choice_critical-round-up-tate-britain-renovation-caruso-st-john_04_south_east_quadrant_gallery_-c-_helene_binet.jpg
The Architects Choice_critical-round-up-tate-britain-renovation-caruso-st-john_06_thegrandsaloon_-c-_helene_binet.jpg
The Architects Choice_critical-round-up-tate-britain-renovation-caruso-st-john_05_djanogly_cafe_-c-_helene_binet.jpg
The Architects Choice_critical-round-up-tate-britain-renovation-caruso-st-john_03_members-_area_-c-_helene_binet.jpg

Fotograf © Hélène Binet