Hotel Memmo Alfama, Lissabon

Jeg har kun haft en uges sommerferie pga. travlhed på kontoret. For at råde bod på det har jeg lagt lidt oplevelser ind i kalender til senere på året. En veninde fra Portugal har anbefalet et nyt og originalt hotel, beliggende i den gamle bydel Alfama, i hendes hjemby Lissabon. Min mand og jeg har nu booket et ophold i slutningen oktober og ved at nærstudere hotellets hjemmeside, har jeg fået følgende, og ret overbevisende, indtryk af stedet.

Hotellet Memmo Alfama åbnede i 2013, og er indrettet bag de gamle facader fra byhuse fra slutningen af 1800-tallet samt i en ny tilbygning. Interiøret benytter kun få elementer fra de historiske rammer, som skaber kontrast til de nye elementer. Udtrykket er lyst og minimalistisk, og møblerne har en fin kombination af enkel råhed og skulpturelle former, bl.a fra danske Fritz Hansen. Overordnet fremstår hotellets arkitektur og interiør som en vellykket blanding af tradition og fornyelse. En særlig besked til børnefamilierne; I må desværre vente med at medbringe ungerne, til der er over 16 år - en detalje som skulle sikre mod børneskrig ved poolen, men måske ikke mod ”vandbomber”.

Fortsættelse følger efter besøget! 

Foto © Hotel Memmo Alfama

Grå & gyldne toner

Et nyt renoveringsprojekt er i støbeskeen. En klassisk herskabslejlighed er ved at gennemgå en større transformation, hvor tidligere tiders detaljerigdom og kvaliteter i materialer bliver genfundet og opdateret. Jeg har samlet lidt inspiration fra projektet, som i den nærmeste fremtid vil blive afsløret her på siden. Jeg håber projektet skaber inspiration med sine kombinationer af moderne og klassisk i en grå farvepalet, som møder gyldne toner fra bl.a. messing, egetræsparketgulve og lys naturlæder.

 1. Campas Direction-skrivebord af Jean Prouvé, Vitra 2. Tæppe model Butterfly fra Nanimarquina 3. Vase fra The Architects Choice, model Bambola i sort 4. Gio Pontis Superleggera-stol fra Cassina 5. Arabescato Carrara marmor 6. Pouf capitonné fra De Padova 7. Carlo Scarpa-lampe for Venini 8. Kontorstol af Arne Jacobsen, model 3217 fra Fritz Hansen 9. Bordlampe model Chipperfield w102 fra Wästberg 10. Grå toner NCS S1500-N/S5000-N

1. Campas Direction-skrivebord af Jean Prouvé, Vitra 2. Tæppe model Butterfly fra Nanimarquina 3. Vase fra The Architects Choice, model Bambola i sort 4. Gio Pontis Superleggera-stol fra Cassina 5. Arabescato Carrara marmor 6. Pouf capitonné fra De Padova 7. Carlo Scarpa-lampe for Venini 8. Kontorstol af Arne Jacobsen, model 3217 fra Fritz Hansen 9. Bordlampe model Chipperfield w102 fra Wästberg 10. Grå toner NCS S1500-N/S5000-N

Das Stue i Berlin

At Berlins nye luksus boutique-hotel hedder Das Stue, altså Stuen på dansk, er ikke noget tilfælde. Den historiske bygning fra 1938-40 var nemlig oprindeligt den danske ambassade, dog kun frem til 1943, men forblev på  danske hænder frem til 1978. Navnet er samtidig rammende for den amosfære der præger stedet, som har en hyggelig statelig stemning, idet det er lykkedes at forene den nyklassisistiske arkitektur med et kontrastfuldt moderne og mere afslappet interiør. Bygningen er tegnet af arkitekt Johann Emil Schmidt, som også har tegnet Berlins førende stormagasin KaDeWe.

Hotellet er beliggende i det gamle ambassadekvarter ved Tiergarten i nærheden af de nordiske ambassader. Flere af de 79 værelser og suiter, som varierer i størrelse fra 20-390 m², har direkte udsigt mod parken. Desværre er værelsernes indretning af spanske LVG arquitectura ikke så stilsikre, som fællesarealerne af interiørdesigner Patricia Urquiola, hvor særligt foyeren, restauranten Cinco og bibliotektet skal fremhæves. Den store kunstsamling som hotellets ejer råder over, er blev en vigtig del af indretningen i hele huset, og så benytter Das Stue samtidig de skønne vaser fra GUAXS.

Se mere på www.das-stue.com

The-Architects-Choice-Das-Stue-Berlin-03.jpg
The-Architects-Choice-Das-Stue-Berlin-04.jpg

Foto © Das Stue

Sammlung Boros - en kunstsamlers private bunker

I 1942 blev Reichsbahnbunker Friedrichstraße opført i Berlin og benyttet som tilflugtssted under byens bombeangreb fra de Allierede. I tiden efter 2. Verdenskrig havde bunkeren en omtumlet tilværelse, og blev bl.a.brugt som banan-lager, diskotek og senest udstillingssted, indtil Christian Boros køber den i 2003. Reklamemanden gik i gang med en gennemgribende transformation fra nedslidt bunker til rammen for sin private kunstsamling og bolig med hjælp fra arkitektfirmaet Realarchitektur. Selvom renoveringen af bunkeren har været omfattende, er den udført med stor respekt for den særlige stemningsfulde betonstruktur. Kun få steder er de tykke dæk og vægge fjernet, for at skabe fleksible udstillingsrum. Den imponerende højloftede penthouselejlighed med omkransende terrasse, er inspireret af værker af arkitekterne Tadao Ando og Mies van der Rohe. Fremvisning af kunstsamlingen, som rummer værker fra 1990 og frem, kan arrangeres via hjemmesiden, hvor det også er muligt at læse mere om den aktuelle udstilling. www.sammlung-boros.de

IMG_0223.JPG
The-Architects-Choice-Sammlung-Boros-01.jpg
The-Architects-Choice-Sammlung-Boros-02.jpg
The-Architects-Choice-Sammlung-Boros-03.jpg
IMG_0227.JPG
IMG_0207.JPG
IMG_0208.PNG

Foto © Realarchitektur & www